GROEPSFOTO dewildeweg 2 HR
Karin dewildeweg 2 HR

Karin Jessica Jansen

Actrice/Theatermaker

Karin Jessica Jansen (29-6-1983) is actrice en theatermaker. Ze probeert in haar werk dingen die we heel normaal vinden opnieuw te bekijken. Er zijn zoveel systemen om ons heen die we niet in twijfel trekken, omdat ze er 'altijd al zijn'. Wat zou er anders en wellicht beter kunnen. Haar inspiratie haalt ze vaak uit de wetenschap en de filosofie. De wetenschap blijft constant op zoek naar nieuwe inzichten, dat maakt het zo razend interessant; ze prikkelt onze nieuwsgierigheid.

Karin organiseert het liefst projecten op een typische locatie, zodat het publiek ook letterlijk anders op z'n stoel zit. Of een project rond een bepaald thema waar ze verschillende disciplines bij elkaar brengt; dan ontstaan er onverwachte verbindingen tussen (kunst-)projecten en mensen.

Karin studeerde Muziektheater aan het conservatorium in Rotterdam en doorliep de Acteursopleiding aan de Toneelacademie van Maastricht. Ze was als actrice o.a. te zien in voorstellingen van Het Filiaal Theatermakers en Soldaat van Oranje, daarnaast was ze te zien in verschillende films en tv series. Met haar Stichting Cinergy schreef en speelde ze de succesvolle voorstellingen ‘Brain Insane’, ‘A Miraculous Day at the Office’ en ‘Hunker’. Ook organiseerde ze het WERKfestival; een totaalbeleving van documentaire, performance, lezingen, theater en muziek rond het thema werken. De voorstellingen 'A Miraculous Day at the Office' en 'Hunker' zijn mede mogelijk gemaakt door dewildeweg.

Lizzy dewildeweg 1 HR

Lizzy Timmers

Performer/Regisseur

Lizzy Timmers (3-4-1980) is performer en regisseur. Lizzy is een eigenzinnige maker die de poëzie in beeld en muziek op weet te zoeken in haar werk.

In 2003 studeerde ze als eerste en enige van haar lichting af in de destijds nieuwe richting performance aan de Toneelacademie van Maastricht. Daarna was ze als actrice te zien in producties van de Veenfabriek, het Onafhankelijk Toneel en werkte ze veel samen met Laura van Dolron. Met haar eigen nieuw opgerichte Lizzy Timmers Groep maakt ze energiek muziektheater, waarmee ze mensen en hun verschillende werelden wil verbinden.

“Mijn voorstellingen gaan over dingen die in de lucht hangen; ze reflecteren op fenomenen van het hier en nu. Bovendien bevatten ze altijd een fantasievolle, sprookjesachtige kant.”

Haar voorstelling 'De Terugkeerturk' speelde in Nederland en Duitsland en de theatertrein 'Europe Endless Express' sneed dwars door Europa. Lizzy zet in 2018 een stap naar Duitsland, waar ze gaat wonen met haar gezin. Haar nieuwe theaterwerk gaat reizen door Nederland, Duitsland en Belgie. Op dit moment werkt ze aan een voorstelling over een vriendengroep tijdens het ineenstorten van de Weimarrepubliek 'A Bright Room Called Day' naar het stuk van Tony Kushner. Deze voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt door dewildeweg.

Martijn dewildeweg 1 HR

Martijn de Rijk

Acteur/Schrijver/Filosoof

Martijn de Rijk (24-4-1977) is acteur, schrijver en filosoof. In 2001 studeerde hij af aan de Toneelacademie Maastricht. Daarna was hij als acteur zeven jaar verbonden aan het Noord Nederlands Toneel onder artistiek leiderschap van Koos Terpstra. Hij vervolgde zijn carrière als freelance-acteur bij onder andere Laura van Dolron, Mighty Society, Toneelgroep Amsterdam en Theater het Amsterdamse Bos. Hij begon met schrijven op de toneelschool en werkte als toneelauteur voor Theater Bellevue en het Noord Nederlands Toneel. In 2013 rondde hij een masterstudie Wijsbegeerte af aan de Universiteit van Amsterdam.

Zijn filosofiestudie gaf hem 4 jaar lang de kans om het denken van vele filosofen in zich op te zuigen én het gereedschap om zowel de donkere als lichte kanten van het leven te onderzoeken. Deze methode – onderzoek doen op het snijvlak

van filosofie en samenleving om dat vervolgens uit te werken in theaterteksten – wil hij in de nabije toekomst verder ontwikkelen.Recent deed hij onderzoek naar de vraag: hoe verhoudt ons kapitalistisch economisch stelsel zich tot onze ideeën over rechtvaardigheid? Momenteel werkt hij zijn bevindingen uit in een nieuwe theatertekst getiteld ‘Achter het puin.’ In een volgend onderzoek en een daaraan gekoppelde nieuw te schrijven theatertekst zal hij zijn aandacht richten op onze ongemakkelijke verhouding met de dood. Deze theatertekst zal mede geproduceerd woren door dewildeweg.

Liliane dewildeweg 2 HR

Liliane Brakema

Regisseur

Liliane Brakema (4-7-1987) is regisseur. Ze staat met twee benen in de wereld en laat zich inspireren door de mensen om haar heen en uit vreemde landen. Zo reisde ze voor haar regieopleiding al naar Israël en de Palestijnse gebieden om daar een voorstelling te maken over het conflict en volgde een jaar toneelschool in Sydney. Ze heeft ook een bachelor Economie, verdiepte zich in armoede en schreef hierover het boek ‘Microfinance: profit or poverty reduction’.

Boven alles blijft ze zich verwonderen over de verschillende talen van lichaam en hoofd. Iemand zegt het een, maar zijn of haar lichaam drukt iets heel anders uit. Daar ligt het spanningsveld waar ze de personages mee wil voeden in haar voorstellingen. Daar liggen de extra lagen onder een scène, die de woorden een diepere betekenis kunnen geven. In haar werk zet Liliane een sterke beeldtaal tegenover een bestaande tekst.

Liliane studeerde in 2015 af aan de Regieopleiding aan de Theaterschool met de voorstellingen Gif en De Wilde Eend. Voor De Wilde Eend ontving zij in november 2015 de André Veltkampprijs en deze stond als eerste afstudeervoorstelling ooit op het TF 2016. Met haar stichting Firma Ducks maakte ze de voorstelling 'Face to Face' , die speelde in Nederland en België. Naast haar eigen werk regisseerde Liliane afgelopen seizoen ook 'Dodendans' bij Theater Freiburg en 'Menuet' bij NT Gent, ook is zij als vaste, nieuwe maker verbonden aan het Noord Nederlands Toneel/Club Guy&Roni en Mugmetdegoudentand. Zowel 'De Wilde Eend' als 'Face to Face' is mede mogelijk gemaakt door dewildeweg. 

Timen dewildeweg 2 HR

Timen Jan Veenstra

Schrijver/Theatermaker

Timen Jan Veenstra (12-12-1984) studeerde in 2009 af als toneelschrijver aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In zijn teksten neemt hij altijd een maatschappelijk thema als uitgangspunt. Door middel van interviews, buurtonderzoek en allerhande speurwerk reconstrueert hij met poëtische en ogenschijnlijke simpele taal complexe gebeurtenissen die anders verborgen zouden blijven in de chaos van de moderne wereld. Als eerste autonome toneelschrijver kende het Fonds Podiumkunsten hem de beurs 'de Nieuwe Maker Regeling' toe. Dit gebruikt hij om een vierluik te maken over de stad Amsterdam: De Kronieken van de Stad. De tweede voorstelling 'Kafir' is mede mogelijk gemaakt door dewildeweg en ging op 17 maart 2018 in première.

Hij houdt ervan in cafés aan zijn teksten te werken, waar hij ongegeneerd mensen kan observeren. Thuis staart hij vaak – schijnbaar nutteloos – voor zich uit. Maar dat zijn de momenten dat hij in gedachten zijn materiaal ordent en nadenkt over wat hij precies wil schrijven. En als hij dan eenmaal in dat café zit, schrijft hij zo in een middag de eerste versie van een stuk.

Als toneelschrijver schreef hij verder onder meer voor Toneelschuur Producties, de Toneelmakerij, Theater Bellevue, De Utrechtse Spelen en Urban Myth. Daarnaast is hij artistiek leider van De Tekstsmederij, een talentontwikkelingsplatform waar nieuwe toneelschrijvers zich kunnen ontwikkelen.