CF2F97D7-F5AD-440D-8832-6B6478433470_4
_DSC9651

Vera Morina

Schrijver

Vera Morina is een Nederlands-Kosovaarse schrijver van toneel, scenario en poëzie. In 2019 studeerde ze af aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU. Sinds haar afstuderen schrijft ze o.a. voor Frascati Producties, Likeminds en Toneelgroep Oostpool. Ze nam deel aan het schrijftraject Slow Writing Lab V bij het Nederlands Letterenfonds en ontving de Young Artist Award.

Thema’s die veelvuldig terugkomen in haar werk zijn afkomst, identiteit, seksualiteit en familie.

Momenteel werkt ze aan lunchvoorstelling Volim Te voor Theater Bellevue, een bewerking van Midzomernachtsdroom voor Toneelgroep Oostpool en De Affaires bij Stichting Likeminds.

7F7675B8-FD05-455D-9830-A3006256D5BC_1_201_a

Mart van Berckel

Regisseur

Mart van Berckel (1995) is regisseur. Hij werkt en onderzoekt in een breed scala van genres en disciplines: van beeldend theater, tot opera, video-installatie, (jeugd)muziektheater, dans en performance.

Mart studeerde piano, muziektheater en regie aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten (Arnhem) en de Zürcher Hochschule der Künste (Zürich). Zijn afstudeervoorstelling PLAY MAIDS won in 2016 de publieksprijs op festival Körber Studio Junge Regie in Hamburg. Sinds zijn afstuderen maakte hij voorstellingen bij De Nieuwe Oost, KASKO, Theater Sonnevanck, Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni, en werkte hij als regieassistent bij De Nationale Opera met Lotte de Beer en Robert Wilson.

Het werk van Mart is visueel, poëtisch en onbegrensd fantasierijk. Hij graaft dwars door de canon van beeldende kunst, film, klassieke muziek en literatuur en zet inspiratiebronnen op eigenzinnige en associatieve wijze naar zijn hand in theatrale collages. Mart gaat daarbij te werk als een componist en beeldend kunstenaar: met grote precisie en oog voor detail stemt hij beeld, geluid, tekst, licht en beweging op elkaar af. Zo ontwikkelen zijn voorstellingen zich tot zintuigelijke theatertrips, die aan de ratio voorbijgaan en rechtstreeks in de onderbuik raken.

Vanaf 2021 is Mart als vaste maker verbonden aan NITE: National Interdisciplinary Theater Ensemble (Noord Nederlands Toneel/Club Guy & Roni) in Groningen. In 2022 maakt hij zijn debuut in Duitsland als regisseur bij de Staatsoper Hamburg.

9C27E3F9-A2CA-4125-99D7-CE74D18CD272_1_201_a

Basak Layic

Schrijver/performer

Basak Layic (1992) is a writer and a performer. Born and raised in Istanbul, Turkey, Basak studied Media and Visual Arts at Koc University with a full scholarship and learned the craft of scriptwriting. After her graduation, she wrote the feature movie Forgive me, Fellini. Later, she worked in the Amazon Prime series Frankensitter as a writer.

In 2017, she moved to Amsterdam, and here she found her passion for storytelling and performance at Mezrab Storytelling House. Meanwhile, she joined Wat We Doen for their grand performance Hoe Ik Talent Voor Het Leven Kreeg which tells the story of a refugee living in AZC for 9 years. As they were touring the Netherlands, because of the pandemic, the tour had to stop abruptly. With that break, she wrote her first play the Millennial Immigrant, and performed it at Amsterdam Fringe Festival. Later the Millennial Immigrant was invited to RRReuring Festival, too. The same year, she joined the Theatre Dox and studied the craft of performance under the guidance of Nastaran Razawi Khorasani and Jimi Zoet. In 2021 September, Basak joined Holland Festival Young Circle. Here she is responsible to make the festival more approachable to the younger audience.

Coming from a scriptwriting background, Basak creates lively characters and embeds big questions into accessible narratives. Creating stories that are rooted in philosophy and gender studies, Basak is searching for ways to highlight the interconnectedness of the human condition while embellishing it all with humor."

7C15F3ED-64DF-48AF-8FAE-975C243EAFA3_1_201_a

Giovanni Brand

Performer/schrijver

Giovanni Brand (1994) is afgestudeerd als performer en werkt momenteel als schrijver, acteur, regisseur en coach. Hij studeerde aan De Toneelacademie Maastricht, De Amsterdamse Toneel en Kleinkunstacademie en De Mbo Theaterschool Rotterdam. Hij werkte samen met onder andere Sadettin Kirmiziyüz, Marjolijn van Heemstra, Lynn Schutter en Eva Line de Boer.

In zijn werk geeft Giovanni woorden aan verhalen die te intiem en/of pijnlijk lijken en daarom vaak niet verteld of gehoord worden. De ene seconde denkt hij: waarom vond ik het een goed idee om dit uit te spreken? De andere seconde: wat heb ik te verliezen? Zolang die tweestrijd gaande is, denk hij dat het nodig is om zijn mond open te trekken. Het theater is voor hem de ultieme plek waar mensen de tijd nemen om echt te kijken en te luisteren. Waar nagedacht mag worden over woorden, zonder overrompeld te worden door anderen die denken die woorden beter te kunnen verwoorden. Zo’n plek heeft Giovanni nodig om te vertellen waar hij normaal niet aan toe kom.

Giovanni is maker bij Stichting Likeminds. Hier maakt hij de voorstelling Zigeunerkind met traan (tour 2022) en met Erasmus Mackenna 1999 (talloze keren kwam ik thuis). Ook is Giovanni in 2022 en 2023 internationaal te zien in verschillende voorstellingen van Ontroerend Goed.

_DSC9861

Zephyr Brüggen

Regisseur

Zephyr Brüggen is een theaterregisseur opgegroeid in Amsterdam en Italië. Zij maakt oertheater over de grote vragen van de wereld, sterk gegrond in deze tijd. Terugkerende elementen in haar werk zijn constructie, de(con)structie, de revolutie, de toekomst, en de dood. De mensen die ze op het podium zet, zijn vaak 'larger than life': oeroude archetypes. Via hen wil Zephyr op zoek naar nieuwe archetypes, voor een nieuwe wereld.

Zephyrs werk is interdisciplinair: per project zoekt ze naar een passende vorm. Daarnaast heeft ze een grote liefde voor locatietheater omdat ze zo de grenzen tussen theater en werkelijkheid op kan zoeken. Haar regie is muzikaal: in spel, ruimte, en tijd gaat ze op zoek naar ritme, melodie, en harmonie.

De emancipatie van het publiek is voor Zephyr een belangrijk uitgangspunt. Ze zoekt naar manieren om een publiek oprecht te verwelkomen in een theaterzaal en ze medeverantwoordelijk te maken voor het kunstwerk. Hiervoor gebruikt ze onder andere de principes van transparantie en magie: je kan alle kabels zien liggen in Zephyrs voorstellingen: de constructie van het theater is altijd zichtbaar. Vanuit die transparantie zet ze magie in, waardoor het publiek ook op kan gaan in de illusie.

Met haar collectief Babylon maakte ze in haar derde jaar (april 2020) de eerste voorstelling ooit op Zoom: Woyzeck, een digitale waanvoorstelling, waarin Zoom diende als een panopticon waar het publiek direct Woyzecks kamer in kon kijken, en het publiek zowel bewaker als gevangene werd. Dit onderzoek zetten ze in april 2021 verder bij Nineties Productions, waar Babylon Schimmel maakte. Zij liep in haar laatste jaar stage bij Lotte van den Berg/Building Conversation en bij Luk Perceval/NTGent.